Over mij

OVER MIJ

Mario Schmidt, 16 jaar

Het ondernemersschap is iets wat bij mijn familie in het bloed zit. Mijn vader en zijn twee broers hebben allemaal een eigen bedrijf, en mijn oom van moeders kant startte zijn eigen bedrijfje toen hij 15 jaar oud was. Ook bij mij zit de wil om te ondernemen er al een tijdje in, toen ik in groep 7 zat schreef ik al mijn eerste ondernemingsplan. In 2019 ben ik echt gestart, met een onderneming in de koffiebranche, nu bekend als Haagse Koffieheren.

Het echte ondernemen begon in havo 3. Daar moest ik kiezen welk profiel ik volgend jaar zou gaan volgen. Al vrij snel besloot ik om Economie en Maatschappij te kiezen, want ja, ik hou van ondernemen. Echter stond er ook een interessante extra optie in het profielboekje: het International Business College. Op het IBC zou je in een jaar jouw eigen onderneming starten en een hoop ondernemerskwaliteiten ontwikkelen. Dit leek mij de uitgekozen kans om eindekijk echt te gaan starten, en dus koos ik ook om het IBC te gaan volgen. 

Het IBC (International Business College) is een programma van 20-80learning. Het concept is dat je 80% (4 dagen) van je schooltijd daadwerkelijk met school bezig bent, en 20% (1 dag) de tijd krijgt om op school aan jouw bedrijf te werken. Dit is de ‘IBC-dag’ waar je les krijgt in onder andere psychologie, presenteren & communiceren (PPC), informatica, business english en boekhouden. Naast deze vakken doe je een stage bij een bedrijf, ga je op veel interessante excursies en een buitenlandse studiereis. Maar het onderdeel van het IBC waar je het meest bezig zal zijn, is Jong Ondernemen.

Jong Ondernemen is een stichting die een programma’s aanbiedt voor jong ondernemen in het onderwijs. Tijdens mijn schooltijd heb ik het programma “Junior Company” gevolgd. Deze variant is speciaal gericht op 4 havo-scholieren, die graag tijdens hun schooltijd bezig zijn met ondernemen. Stapsgewijs ontwikkel je jouw product, leer je jouw markt kennen en ga je uiteindelijk jouw eigen product of oplossing verkopen. De manier waarop je dit doet is heel vrij: je mag een webshop beginnen maar kan ook met een kraampje op de wekelijkse markt gaan staan. De vrijheid die het programma biedt maakt het aantrekkelijker voor ondernemers die hun eigen kwaliteiten willen ontwikkelen.

Samen met twee klasgenoten ben ik onze Junior Company “Coffee EveryMonth” gestart. Ons doel was kwaliteitskoffie toegankelijk en betaalbaar te maken.  We hebben koffiebranderijen in Nederland benaderd, een ondernemingsplan opgesteld, een website gebouwd en een financiele prognose gemaakt. Daarna zijn we opzoek gegaan naar aandeelhouders. Om startkapitaal te vergaren moet je namelijk mensen vinden die bereid zijn een investering te doen in jouw bedrijfje. Ieder persoon of bedrijf dat bereid was om te investeren, mochten maximaal 5 aandelen kopen t.w.v. 5 euro. Uiteindelijk hebben we 66 aandelen kunnen verkopen met een waarde van 330 euro.

Na een jaar zou onze Junior Company automatisch stoppen, omdat je dan 5 havo in gaat en je gaat focussen op je eindexamen en profielwerkstuk. Echter hebben wij besloten om zelfstandig een doorstart te maken, onder een nieuwe naam: de Haagse Koffieheren. Dit gaf ons de kans om een frisse start te maken en de gemaakte fouten (want die ga je maken het eerste jaar) te herstellen. 

Naast deze doorstart heb ik besloten om ook een eigen eenmanszaak te registeren naast de VOF Haagse Koffieheren. Met mijn eenmanszaak ben ik van plan het jonge ondernemerschap te bevorderen met onder andere dit platform. Daarnaast kan ik deze inschrijving ook goed gebruiken om mijn projecten uit te werken. Zo ben ik bijvoorbeeld van plan scholen te ondersteunen in het digitaliseren van  de leerlingondersteuning en mentoring d.m.v. een digitaal ontwikkelplan.

De komende jaren gaan veel voor mij brengen. De ontwikkeling van het nieuwe concept Haagse Koffieheren en het bouwen van dit platform voor jonge ondernemers staan nog in de kinderschoenen, maar ik heb er vertrouwen in dat ook dit een succes gaat worden!

Bekijk mijn LinkedIn profiel